Maszyny budowlane to nie tylko dźwig czy koparka
Maszyny budowlane to wszelkie urządzenia wykorzystywane na budowach. Dzielimy je głównie z uwagi na przeznaczenie:
Mamy maszyny do robót ziemnych - czyli koparki, ładowarki, spycharki, równarki, walce, zagęszczarki i inne sprzęty przeznaczone do kopania, równania, spychania i ubijania ziemi.
Są też maszyny do robót drogowych - do położenia i zrywania asfaltu, stabilizacji podłoża.
Dalej mamy maszyny związane z pracami wokół spraw wodnych czyli: pompy, pogłębiarki, rurociągi i inne
Maszyny do robót palowych - czyli wbijania rzeczy w ziemię.
Maszyny do kruszyw (takich kamieni) - kruszarki, przesiewarki, młyny.
Kolejne są maszyny do betonu w tym moje ulubione betoniarki, i wibratory... do betonu.
Oczywiście nie można zapominać o transporcie - tutaj mamy wszelkiego rodzaju ciężarówki, ciągniki, dźwigi i inne sprzęty do przemieszczania materiałów, rzeczy z punktu a do punktu b.
Są jeszcze pozostałe urządzenia pomocnicze.
Do czego służą sprężarki?
Z czym może się kojarzyć coś takiego jak sprężarka powietrza?
Bez wątpienia pierwszą myślą będą urządzenia używane w warsztatach. Czyli duży, solidny pojemnik ze stali na sprężone powietrze i połączony z nim silnik z kompresorem. Takie maszyny czy narzędzia mają bardzo szerokie zastosowanie - od pompowania opon samochodowych po malowanie natryskowe i napędzanie kluczy udarowych. Czyli takich fajnych kluczy wydających dość charakterystyczny dźwięk a służących do np. odkręcania kół.
Jednak sprężarki to nie tylko urządzenia warsztatowe - to również elementy układów hamulcowych samochodów ciężarowych. Co ciekawe to właśnie pneumatyczne a nie hydrauliczne układy hamulcowe są stosowane w ciężarówkach. Tak więc każdy TIR czy też ciężarówka ma na swoim pokładzie sprężarkę/kompresor i zasobnik sprężonego powietrza. Dlatego przy hamowaniu słuchać z ich strony takie "psssyyt".
Samochód dla początkującego
Jaki samochód będzie dobry dla początkującego kierowcy? To pytanie, na które nie ma łatwej odpowiedzi. No bo to zależy, w dużej mierze od budżetu. Jeśli nie musimy się zbytnio ograniczać finansowo, to najlepszy będzie samochód z salony klasy B lub C. Takie auta są nowoczesne i bezpieczne (mają poduszki powietrzne, kurtyny, kontrolę trakcji, ABS, itp.), nie są zbyt dużo, więc łatwiej nimi manewrować, są też oszczędne w kwestii użycia paliwa.
Ale mało kto może sobie pozwolić na nowy samochód, zwłaszcza na start. Z pewnością lepiej nie kupować starego, sportowego samochodu. Mają takie pojazdy swój klimat, ale ich utrzymanie nie jest tanie. Do tego wymagają większych umiejętności kierowcy. Nie wspominając o koszcie ubezpieczenia auta z wielolitrażowym silnikiem.
Z używanych samochodów najlepiej kupić auta klasy B lub C, lepiej jest celować w modele nie starsze niż 10 lat. Są już przyzwoicie wyposażone - mają ABS w standardzie, często nawet poduszki powietrzne. Mają małe silniki dzięki czemu nie palą zbyt dużo, a ubezpieczenie nie będzie takie drogie. Ewentualne koszty napraw nie będą kosmiczne, bo części do takich samochodów są niedrogie (w porównaniu np. ze starym BMW).
Czasem warto zejść z ambicji. To, że samochód jest tani w zakupie, nie znaczy, że będzie tani w utrzymaniu. Trzeba wziąć pod uwagę koszty ubezpieczenia, paliwa i napraw. Dlatego lepiej wydać więcej na zakup samochodu niższej klasy, ale nowszego, niż na przykład na starą limuzynę. To po prostu nie są samochody dla poczatkującego kierowcy.